O Biuletynie
Informacje
Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. można składać wnioski o jednorazową wypłatę bonu energetycznego.
Przepisy ustawy z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z dnia 12 czerwca 2024r. poz. 859) dają możliwość ubiegania się w 2024 r. przez osoby spełniające kryterium dochodowe o wypłatę bonu energetycznego.
Świadczenie ma pozwolić częściowo pokryć płatności z tytułu energii elektrycznej.
Aby otrzymać wsparcie finansowe, konieczne będzie spełnienie wymagań określonych w ustawie – w tym przede wszystkim złożenie w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania stosownego wniosku o jego wypłatę.
Bon energetyczny przysługuje:
1. osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekracza kwoty 2.500 zł,
2. osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekracza kwoty 1.700 zł na osobę
Ważne!
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
Jednocześnie obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
300 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
400 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
500 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
600 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
600 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
800 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
1000 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
1200 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się w terminie od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie określonym w zdaniu pierwszym pozostawia się bez rozpoznania.
Wnioski można składać:
- osobiście w wersji papierowej w Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrej, ul. Rynek 1, 72-210 Dobra w godzinach od 7.30 do 15.00 od poniedziałku do piątku. (pok. nr 1)
- za pośrednictwem platformy ePUAP
Jak złożyć wniosek o bon energetyczny przez Internet?
1. Pierwszym krokiem jest wydrukowanie, wypisanie i podpisanie wniosku.
2. Następnie wypisany wniosek należy zeskanować.
3. Kolejnym krokiem jest zalogowanie się do profilu ePuap i wybranie z katalogu spraw "Pismo ogólne do podmiotu publicznego".
4. Należy podpisać wniosek Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
5. Odpowiedź w sprawie przyznania dodatku wnioskujący otrzyma na adres mailowy podany we wniosku.
Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. i jest wypłacany jednorazowo.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Wypłata nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych od wojewody, na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę, w kasie Banku Spółdzielczego lub przekazem pocztowym.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Małgorzata Kłos
- Wytworzony przez: Małgorzata Kłos (Kierownik)
- Nadrzędna kategoria: Biuletyn Informacji Publicznej
- Kategoria: Informacje
- Odsłony: 635
FEPŻ jest bezpośrednim następcą Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020. Program opiera się na zapewnieniu osobom najbardziej potrzebującym podstawowej pomocy żywnościowej w formie paczek lub posiłków oraz umożliwieniu im udziału w bezpłatnych warsztatach na rzecz włączenia społecznego – tzw. działaniach towarzyszących. Do pomocy żywnościowej w ramach FEPŻ uprawnia dochód nieprzekraczający 235% kryterium dochodowego określonego w art. 8 ustawy o pomocy społecznej, (tj. 1823,60 zł w przypadku osoby samotnie gospodarującej, a w przypadku osoby w rodzinie kwota ta wynosi 1410 zł) oraz przynajmniej jedna z przesłanek trudnej sytuacji życiowej, o których mowa w art. 7 ww. ustawy. Ośrodki pomocy społecznej są odpowiedzialne za kwalifikowanie odbiorców końcowych do udziału w Programie poprzez wydawanie skierowań osobom uprawnionym. Formalny obowiązek informowania o realizacji projektu w ramach FEPŻ spoczywa na beneficjentach-organizacjach partnerskich, które odpowiadają za dystrybucję żywności.
Link do strony internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dedykowanej dla Programu:
https://www.gov.pl/web/rodzina/fundusze-europejskie-na-pomoc-zywnosciowa-2021-2027
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Małgorzata Kłos
- Wytworzony przez: Małgorzata Kłos (Kierownik)
- Nadrzędna kategoria: Biuletyn Informacji Publicznej
- Kategoria: Informacje
- Odsłony: 1969
Aplikacja mobilna "Twój parasol" dla osób doznających przemocy domowej
Informujemy, że istnieje możliwość korzystania z aplikacji mobilnej" Twój parasol" przez osoby doznające przemocy w rodzinie.
Twój Parasol to aplikacja mobilna dzięki której osoby narażone na sytuacje związane
z przemocą w rodzinie mogą uzyskać wsparcie i informacje. Poza materiałami edukacyjnymi aplikacja umożliwia dostęp do bazy organizacji oferujących wsparcie.
Aplikacja umożliwia również przesyłanie informacji o zdarzeniach przemocowych do ewentualnego wykorzystania później oraz możliwość kontaktu z wcześniej skonfigurowanym adresem email lub możliwość szybkiego wybrania telefonu alarmowego.
W celu zapewnienia dyskrecji użytkowania aplikacji – oficjalną częścią aplikacji jest zestawienie danych pogodowych odpowiednich do lokalizacji.
Twój Parasol to bezpłatna aplikacja mobilna - serwis pogodowy z ukrytym menu. Na ekranie smartfona wyświetla się prognoza pogody odpowiednia dla danego regionu. Po dwukrotnym kliknięciu w ikonę pogody, serwis przenosi nas do zakładki dla ofiar przemocy.
W części ukrytej znajduje się notatnik, za pomocą którego można dokumentować incydenty przemocy: zrobić zdjęcie, nagrać film, sporządzić notatkę głosową lub opis sytuacji. Plik automatycznie wysyłany jest na wybrany wcześniej adres. Co ważne, notatki nie są zapisywane w pamięci telefonu.
Więcej: https://twojparasol.com
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Małgorzata Kłos
- Wytworzony przez: Małgorzata Kłos (Kierownik)
- Nadrzędna kategoria: Biuletyn Informacji Publicznej
- Kategoria: Informacje
- Odsłony: 7581
Stowarzyszenie Pactum z Dębna uruchamia „Mobilny Punkt Pomocy Prawnej S.O.S. dla Rodziny”. Uzyskamy w nim bezpłatnie porady z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego. Z porad będzie można skorzystać telefonicznie lub mailowo od 22 listopada do końca roku.
Sprawy z zakresu prawa rodzinnego bywają często bardzo skomplikowane oraz trudne pod względem emocjonalnym dla stron. Ich liczba, także na skutek pandemii, wzrasta. Tylko w roku 2020 do wydziałów rodzinnych wpłynęło ich prawie 1,2 mln. – W wielu takich sprawach mamy do czynienia z małoletnimi dziećmi, których dobro może być zagrożone – mówi radca prawny Aleksandra Trusewicz – prezes zarządu Stowarzyszenia Pactum.
Stowarzyszenie Pactum już od kilku lat świadczy nieodpłatną pomoc prawną, a obecnie dzięki dotacji z Urzędu Marszałkowskiego uruchamia „Mobilny Punkt Pomocy Prawnej S.O.S dla Rodziny”.
– Połowa porad, które teraz udzielamy w Stowarzyszeniu Pactum w Dębnie dotyczy spraw rodzinnych. Widzimy też pewną narastającą tendencję, dlatego chcemy wyjść z pomocą do wszystkich mieszkańców województwa zachodniopomorskiego i uruchamiamy „Mobilny Punkt Pomocy Prawnej S.O.S. dla Rodziny”. Będzie można w nim uzyskać poradę prawną. Zapewniamy pełną dyskrecję, zaufanie oraz zrozumienie. Porady będą świadczone przez radców prawnych, których obowiązuje kodeks etyki oraz ustawa o radcach prawnych – wyjaśnia radca prawny Aleksandra Trusewicz.
Zadzwoń pod numer: 502 455 394 lub napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Małgorzata Kłos
- Wytworzony przez: Małgorzata Kłos (Kierownik)
- Nadrzędna kategoria: Biuletyn Informacji Publicznej
- Kategoria: Informacje
- Odsłony: 9593
Dodatek osłonowy ma za zadanie zrekompensować osobom najuboższym skutki inflacji i podwyżek energii. Dodatek będzie przyznawany za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024r. Nadal przysługiwać będzie osobom, które spełnią określone kryterium dochodowe:
- w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003r.
o świadczeniach rodzinnych nie przekracza kwoty 2100 zł; - osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość tak rozumianego przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę;
W przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę przekracza powyższe kwoty, przy wypłacie świadczenia obowiązuje tzw. zasada „złotówka za złotówkę”. Oznacza to, że wypłaca się dodatek w wysokości różnicy między kwotą dodatku osłonowego, a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód na osobę. W przypadku, gdy wysokość dodatku osłonowego, ustalona zgodnie z tymi zasadami, jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.
W 2024 r. dodatek osłonowy został obliczony w/g następującego wzoru: (wartość dodatku osłonowego z 2022 r. + kwota waloryzacji wskaźnikiem 14,4 %) i całość dzieli się przez 2.
Dodatek na 2024 r. wynosi 50% dodatku osłonowego z 2022 r., ponieważ przysługuje tylko za okres 1 stycznia 2024r. – 30 czerwca 2024 r.
Dodatek osłonowy po zastosowaniu powyższego wzoru będzie wynosił:
- 228,80 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 343,20 zł dla gospodarstwa dwu- i trzyosobowego,
- 486,20 zł dla gospodarstwa cztero- i pięcioosobowego,
- 657,80 zł dla gospodarstwa składającego się z sześciu i więcej osób.
Przepisy przewidują także podwyższony dodatek osłonowy przysługuje on osobom opalającym domy węglem i będzie wynosił:
- 286 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 429 zł dla gospodarstwa dwu- i trzyosobowego,
- 607,75 zł dla gospodarstwa cztero- i pięcioosobowego,
- 822,25 zł dla gospodarstwa składającego się z sześciu i więcej osób.
Wnioski można składać w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r.
- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP
- w formie papierowej (po opublikowaniu przez Ministra Klimatu i Środowiska wzoru wniosku) w Dziale Świadczeń Rodzinnych Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej (ul. Rynek 1) od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 91 39 14 191
WAŻNE:
Resort Klimatu i Środowiska przygotowuje nowy wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, który będzie obowiązywał w 2024 r. Wzór ten zostanie w najbliższym czasie wydany w drodze rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska – jego projekt wpisany został do wykazu prac legislacyjnych resortu 22 grudnia 2023 r. i skierowany do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. Rozporządzenie to ma być wydane w najbliższych dniach.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Małgorzata Kłos
- Wytworzony przez: Małgorzata Kłos (Kierownik)
- Nadrzędna kategoria: Biuletyn Informacji Publicznej
- Kategoria: Informacje
- Odsłony: 4671
Zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego wydawane w związku z Programem „Czyste Powietrze” 2.0.
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej do dnia złożenia wniosku powinna uzyskać od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
Wydanie zaświadczenia następuje na żądanie osoby fizycznej.
Wniosek można złożyć w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej, ul. Rynek 1 (pokój nr 5) lub przesłać pocztą tradycyjną.
Wniosek jest dostępny w załączniku
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Małgorzata Kłos
- Wytworzony przez: Małgorzata Kłos (Kierownik)
- Nadrzędna kategoria: Biuletyn Informacji Publicznej
- Kategoria: Informacje
- Odsłony: 16414
Podkategorie
Świadczenia Liczba artykułów: 5
Informator Liczba artykułów: 1
Wspieranie Rodziny Liczba artykułów: 2
Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji.
Wspieranie rodziny jest zadaniem samorządu gminnego i polega w szczególności na:
- Analizie sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie.
- Wzmocnieniu roli i funkcji rodziny.
- Rozwijaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny.
- Podniesieniu świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny.
- Pomocy w integracji rodziny.
- Przeciwdziałaniu marginalizacji i degradacji społecznej rodziny.
- Dążeniu do reintegracji rodziny